Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 6 januari, 2010

Ska snart tillbaka till hörselvården angående nya hörapparaten, som jag fick prova ut i november (Unitron Hearing 360+). Ska då berätta vad jag tycker om den. Hittills har jag kommit att ogilla automatiken ganska starkt. Eftersom jag jobbar i en bullrig arbetsmiljö så är det ju bara att man kan sänka volymen, men jag vill inte att hörapparaten gör det själv. För jag upplever att den sänker kraftigt så att det känns som om jag vore förkyld och har knäck i öronen (eller rättare sagt i mitt fall: mer knäck i öronen än normalt, haha). Den kan sänka ljuden när jag kör bil också. Det ogillar jag starkt. Tänk om det händer nåt med bilen och man inte hör det? Nej, jag vill hellre ha en hörapparat som inte är automatisk. Tycker även att jag inte alltid hör vad folk säger. Ibland får de upprepa säkert 3 gånger. Har märkt nyligen att hörappareten inte alltid lyckas få med R:et. Som när min mor tittade på backhoppning på TV så hörde hon att nån hette HARRI OLLI eller något. Och när hon berättade om det lite lustiga namnet, så upprepade hon namnet två gånger, sen var hon tvungen att teckna namnet, för jag trodde hela tiden att hon sa HANNI OLLI. Det var i helgen, tror jag, så det var inte så länge sen jag märkte att R:et på något sätt blir fel ibland. Och då hade jag bara den hörapparaten på mig, och ingen cipp. Envisas hela tiden med att höra skillnader mellan gamla och nya hörapparaten. Kan inte märka skillnader om jag cippen på mig samtidigt. Visst det funkar OK med båda samtidigt, men inte om hörapparaten ska sänka volymen hela tiden, vilket det tyvärr blir ofta av på jobbet.

Visst har det funnits fördelar med hörapparaten! Jag hör TV-n tydligare, samtalen är tydligare (om man är i ett någorlunda tyst rum), märker att tvättmaskinen har en melodi istället för pipton (när den är klar, alltså), kan höra katten jama med bara hörapparaten, hör bilar på längre avstånd. Det verkar som om att jag hör svaga ljud lite bättre och även diskantljud. Det är bara så synd det där med automatiken och tillfälliga bortfall av R:et.

Dessutom låter min röst likadant som i början, fast inte lika mycket.  

Jag vill ha en så bra hörapparat som möjligt. Kanske går det att ta bort automatiken på hörapparaten och justera nivåerna så att jag hör lite bättre. Går det inte, så blir det kanske att jag får testa en ny hörapparat… Återkommer snart igen! 🙂

Read Full Post »